10 ژوئن 2022- کالج آمریکایی سبک زندگی، یک بیانیه اجماعی در مورد استراتژی های رژیم غذایی که به معکوس شدن دیابت نوع 2 کمک می کنند، صادر کرده است. این بیانیه همچنین توسط آکادمی تغذیه و رژیم غذایی و انجمن غدد درون ریز حمایت شده و در مجله آمریکاییLifestyle Medicine  منتشر گردید.

معکوس شدن[1] یا بهبودی از دیابت نوع 2 ، به معنای داشتن قندخون طبیعی بدون مصرف هیچ گونه داروی کاهنده گلوکز است. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که معکوس شدن دیابت ممکن است شایع‌تر از آنچه باشد که قبلاً تصور می شد- از هر 20 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 ، یک نفر به بهبودی از دیابت دست می یابد- که ممکن است نتیجه درمان‌های مختلف و استراتژی‌های سبک زندگی باشد. مطالعات نشان داده اند که جراحی چاقی (کاهش وزن) به معکوس شدن دیابت نوع 2 و پیش دیابت در افراد چاق کمک می کند، و استراتژی های رژیم غذایی خاص - از جمله رژیم های غذایی کم کالری و رژیم های کم کربوهیدرات - نیز ممکن است موثر باشند.

در بیانیه ی اجماعی اخیر، اعضای کالج آمریکایی سبک زندگی، 131 بیانیه را که بر اساس بررسی گسترده تحقیقات منتشر شده در مورد رژیم غذایی و بهبود دیابت نوع 2 در بزرگسالان منتشر شده بود، مرور کردند. از بین این اظهارات بالقوه، 69 مورد معیارهای مشترکی را داشتند که در مقاله منتشر شده نهایی گنجانده شدند.

بر اساس این بیانیه، معکوس شدن دیابت نوع 2 باید به داشتن سطحA1C (معیار کنترل طولانی مدت گلوکز خون) زیر 6.5٪ بدون جراحی، دستگاه یا درمان دارویی فعال برای هدف خاص کاهش قند خون، اطلاق شود. آنها همچنین توافق کردند که می توان از استراتژی های غذایی برای معکوس نمودن دیابت در بسیاری از بزرگسالان استفاده کرد و موفقیت این استراتژی ها اغلب به "شدت مداخله" بستگی دارد. آنها خاطرنشان کردند که هر استراتژی تغذیه ای که بر غذاهای گیاهی کامل و «مصرف حداقل گوشت و سایر محصولات حیوانی» تأکید ‌کند و با فعالیت بدنی متوسط ​​و منظم همراه باشد، به احتمال زیاد در معکوس نمودن دیابت موفق خواهد بود.

در حالی که نویسندگان بیانیه تشخیص دادند که جراحی چاقی می‌تواند راهی مؤثر برای معکوس نمودن دیابت باشد، آنها خاطرنشان کردند که این جراحی خطراتی دارد و وزن این افراد اغلب به وزن پیشین خود باز می گردند و به دنبال آن مزایای معکوس شدن دیابت نیز از دست می رود. در مقابل، آنها نوشتند اگر مداخله سبک زندگی در زمینه های رژیم غذایی، ورزش و خواب به اندازه کافی فشرده باشد، ممکن است به اندازه جراحی چاقی در معکوس نمودن دیابت موثر عمل کند.

برای معکوس نمودن دیابت به کاهش قابل توجه کالری نیاز است

نویسندگان این بیانیه موافقت کردند که معکوس شدن دیابت "به کاهش قابل توجه کالری جذب شده برای کاهش چربی و مقاومت به انسولین نیاز دارد." این را می توان به روش های مختلف از جمله جایگزینی وعده های غذایی با وعده های غذایی مایع و رویکردهای مبتنی بر غذا به دست آورد. آنها خاطرنشان کردند که کاهش کالری دریافتی از طریق رویکردهای مبتنی بر غذا به معنای تأکید بر "غذاهای غنی از آب مانند میوه ها و سبزیجات و سایر غذاهای پر فیبر و کم چرب مانند غلات کامل و حبوبات" است. در همین حال، مصرف غذاهای فوق فرآوری شده باید به حداقل برسد یا به طور کامل از رژیم غذایی فرد حذف شوند.

این بیانیه همچنین خاطرنشان کرد که آموزش و حمایت رفتاری، کلید پیروی از استراتژی‌های سبک زندگی برای معکوس شدن دیابت است، و این استراتژی‌ها باید به جای تأکید بر غذاهای خاص با ترجیحات، ارزش‌ها و فرهنگ بیمار مطابقت و تناسب داشته باشند. در این بیانیه اشاره شده است که نظارت پزشکی بر این فرآیند نیز مهم است تا بتوان داروهای کاهنده گلوکز را در صورت لزوم بر اساس خود پایشی قند خون، کاهش داد.

نویسندگان بیانیه نوشتند که متأسفانه شرکت های بیمه به ندرت مداخلات مبتنی بر مواد غذایی را برای دیابت پوشش می دهند، حتی با این که ممکن است در طول زمان منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های بهداشتی شود. آنها خاطرنشان کردند که اگر بیمه ها هزینه ی نسخه های تغذیه ای برای بهبودی از دیابت نوع 2، را حداقل معادل با درمان های دارویی یا پزشکی سنتی، پوشش دهند، پیروی از توصیه های غذایی احتمالا افزایش می یابد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/06/10/consensus-statement-issued-on-diabetes-remission-through-dietary-intervention/


[1]Remission of type 2 diabetes